Full kontroll på inomhusklimatet i Scanias verkstäder

Vid sidan att av att vara en världsledande tillverkare av tunga fordon, har Scania i Sverige under senare år satsat på att bygga ut sin serviceorganisation. Idag har bolaget 30 serviceverkstäder runtom i landet där varje enhet servar omkring 15-20 fordon per dag. Som en världsledande aktör på transportområdet, har Scania ett stort fokus på att bedriva ett ansvarsfullt och långsiktigt åtagande vad gäller bland annat miljömässig hållbarhet. En viktig del i verksamheten är att öka energibesparingarna där det är möjligt och för fastighetsförvaltningen är just värme och ventilation den enskilt viktigaste parametern att se över för minskad energiförbrukning.

Vid sidan att av att vara en världsledande tillverkare av tunga fordon, har Scania i Sverige under senare år satsat på att bygga ut sin serviceorganisation. Idag har bolaget 30 serviceverkstäder runtom i landet där varje enhet servar omkring 15-20 fordon per dag. Som en världsledande aktör på transportområdet, har Scania ett stort fokus på att bedriva ett ansvarsfullt och långsiktigt åtagande vad gäller bland annat miljömässig hållbarhet. En viktig del i verksamheten är att öka energibesparingarna där det är möjligt och för fastighetsförvaltningen är just värme och ventilation den enskilt viktigaste parametern att se över för minskad energiförbrukning.

Behövde få kontroll på förbrukningen
Som ett led i att effektivisera energianvändningen i serviceverkstäderna inledde Scania ett samarbete med Indoor Energy. Ett arbete som startades för några år sedan med en analys av värme- och ventilationssystemen i Scanias serviceanläggningen i Kungens Kurva, söder om Stockholm. Därefter har fler serviceverkstäder inkluderats med målet att alla 30 ska analyseras för att få en total kontroll över hela beståndet och vilka åtgärder som bör vidtas.

Bo Wadsjö är fastighetskoordinator för Scania Sveriges södra och västra regioner och ansvarig för projektet:

– Jag tror att många liksom vi tror att man har bra kontroll på energianvändningen i sina anläggningar. Men det är först när man tittar närmare på förbrukningen på det sätt som Indoor Energy hjälpt oss med, som vi också insåg att vi kanske inte hade så bra överblick över energiförbrukningen som vi trodde. Det är en viktig insikt och varför vi nu väljer att se över alla våra serviceverkstäders fastigheter.

För att få en realtidsöverblick över energiåtgång och hur systemen presterar, har Indoor Energy också installerat en portallösning som ger verksamheten möjligheten att centralt monitorera värme- och ventilationsutrustningen för alla anläggningarna. Om något inte fungerar som det ska skickas ett felmeddelande och problemet kan snabbt åtgärdas.

Överträffat förväntningarna
Resultatet vad gäller målet att minska energiåtgången har hittills överträffat förväntningarna enligt Bo Wadsjö.

– Vi ser att besparingseffekterna har blivit verklighet till och med tidigare än vad vi först trodde, så det är ju väldigt positivt för hela det här projektet.

Utöver de rent ekonomiska och klimatpåverkande effekterna har arbetet bidragit till ett jämnare och bättre inomhusklimat i anläggningarna. Något som också har positiv påverkan på alla som vistas där dagligen.

– Vi är väldigt nöjda med både de totala effekterna av vårt gemensamma arbete och med hur Indoor Energy utfört arbetet. De är både proffsiga och kunniga, vilket känns väldigt tryggt inför vårt fortsatta arbete med att energioptimera våra anläggningar, avslutar Bo Wadsjö.